گوناگون ازقرآن(۲)

اواخرقرن 16واوایل قرن17،گالیله وکپرنیک حرکت زمین راکشف کردند. زمین درهرثانیه 30کیلومترطی می کند.

 

وتری الجبال تحسبهاجامدةوهی تمرمرالسحاب
کوههارا بی حرکت می پنداری درحالی که به مانندابردرحرکت است.

 

علت تشبیه به ابرسرعت زیادابرهاوآرامش وسکوت آنهاست.

 

****************************************************

 

قرآن تنهاکتابیست که مدعیست هیچگونه خطاواشتباهی درآن نیست.

گوناگون ازقرآن(۱)

امروزه دانشمندان با اطمینان کامل می گویندکه همه موجودات زنده روی زمین ازآب پدید آمده اند.

والله خلق کل دابة من ماء
وخداوندهمه جنبندگان راازآب آفرید
،
وجعلنا من الماءکل شیءحی
وماازآب همه

 چیز رازنده گردانیدیم.

***************************************************************

درقرآن سمع وبصرکنارهم 19باراما17بارسمع مقدم بربصرآمده است.به عبارتی :حس شنوایی قبل ازبینایی

 فعال می شود.شنوایی دریادگیری سخن مؤثرتراست ونابینایان ناشنوابه مقامات بالایی می رسندکه نا شنوایان

 بینا نمی رسند.

والله اخرجکم من بطون امهاتکم لاتعلمون شیئاوجعل لکم السمع والابصاروالأفئدةلعلکم

تشکرون
خداوندشمارا ازرحم مادرانتان بیرون آورددرحالی که هیچ نمی دانستیدوبرای شماشنوایی

وبینایی وقلب قرارداد،شایدسپاس گویید.
ادامه دارد

بعثت پیامبر ص

بعثت پیامبر رحمت را خدمت همه

شما تبریک وتهنیت عرض می کنم

 امیدوارم از رهروان راستین آن بزرگوار باشیم. 


او که برنامه سعادت دنیا وآخرت را برایمان به ارمغان آورد.
 

 او که دراین راه رنج ومرارتهای بیشماری را تحمل کرد .

قال ص إذا کان یوم القیامة لم تزل قدما عبد
 حتى یسأل عن أربع عن عمره فیم أفناه
 و عن شبابه فیم أبلاه
 وعما اکتسبه من أین اکتسبه و فیم أنفقه
 و عن حبنا أهل البیت

روز قیامت بنده قدم ازقدم برنمی دارد مگر اینکه از چهار چیز سؤال می شود
:  

 

از عمرش که در چه آن را فنا کرده است. 


 از جوانیش که در چه راهی آن را سپری نموده است.  


 و در باره آنچه که کسب نموده است: 


 که از کجا واز چه راهی آن راکسب ودر چه راهی خرج نموده است.
 

 همچنین از محبت ما، اهل بیت سؤال می شود.

و قال ص حسن المسألة نصف العلم ... 


خوب پرسیدن یا به عبارتی خوب مسأله طرح کردن نیمی از علم است


امروزه می دانیم که در امر پژوهش روی طرح مسأله (مشکل)

  

حساسیت نشان داده می شود وسعی می شود که درابتدای کار به طور واضح وشفاف حدود وثغور مسأله روشن شود تا پژوهشگر بتواند سمت وسوی کار پژوهشیش را دریابد ودر آن راستا حرکت نماید... 
  
 

 .تحف العقول بخش کلمات قصار

آیینه‌ی احمدی

آقاسی
شعر را با صدای شاعر از اینجا بشنوید

در عدم بودیم مستور وجود

تا محبت پرده ما را گشود

ادامه مطلب ...

ظرائف

حاضرجوابی

ازمردحاضرجوابی پرسیدند:چرالقمه راکه به طرف دهان می بریم،دهان به طور خودکاربازمی شود؟ جواب داد:برای اینکه حیف است چنین مهمان عزیزی پشت درمعطل بماند:

 

بوقت لقمه خوردن این مسرت گفت لبهایم ****که روزی می کندازهم جدایاران همدم را ادامه مطلب ...

شهادت امام موسی بن جعفر ع

شهادت امام موسی بن جعفر ع را  تسلیت عرض می کنم



و قال الامام موسی بن جعفرع اجتهدوا فی أن یکون زمانکم أربع ساعات ساعة لمناجاة الله و ساعة لأمر المعاش و ساعة لمعاشرة الإخوان و الثقات الذین یعرفونکم عیوبکم و یخلصون لکم فی الباطن و ساعة تخلون فیها للذاتکم فی غیر محرم و بهذه الساعة تقدرون على الثلاث ساعات
   تحف‏ العقول ص410

امام موسی بن جعفر ع می فرمایند : تلاش کنید ساعات شبانه روز خود را به چهار بخش قسمت نمایید :
زمانی را برای راز و نیاز ومناجات با خدا اختصاص دهید . و زمانی را برای تهیه هزینه معیشت و زندگی در نظر بگیرید، و فرصتی را هم به معاشرت با برادران  و افراد مورد وثوق و قابل اطمینان اختصاص دهید که عیوب شما را به شما گوش زد نمایند و باطن شما را خالص گردانند ( وبه تزکیه نفس شما کمک نمایند). همچنین زمانی را هم به لذتهای حلال بپردازید... وازاین طریق برای انجام کارهای خود در سه ساعت نخست تجدید قوا نمایید.

 

سخنی از امام موسی بن جعفر ع

قال امام موسی بن جعفرع : لیس حسن الجوار کف الأذى و لکن حسن الجوار الصبر على الأذى
امام می فرمایند : خوبی همسایگی دراین نیست که که آزارش به دیگران (همسایه )نرسد بلکه خوبی درآن است که بر آزار واذیت همسایه صبر نماید و بدیهای او را تحمل نمای
د.

خواجه عبد الله انصاری هم می گوید : بدی را بدی کردن سگساری است
 ( کار سگها هم چنین است . یک سگ ، سگ دیگر

را گاز می‏گیرد ، او هم گاز می‏گیرد . اگر کسی به انسان بدی کرد و او هم‏
بدی را با بدی جواب داد ، هنری که کرده ، کار سگها را انجام داده است .
اگر انسان سگی را بزند فورا بر می‏گردد و پای او را می‏گیرد ) . خوبی را
خوبی کردن ، خرخاری است ( یعنی اگر کسی به آدم خوبی کند و در مقابل خوبی‏
او خوبی کند خیلی هنر نکرده است . یک الاغی می‏آید شانه الاغ دیگر را با
دندانش می‏خاراند ، او هم فورا شانه این را می‏خاراند . این مقدار را که‏
خوبی را باید با خوبی جواب داد و در مقابل خوبی باید خوبی کرد الاغ هم‏
می‏فهمد ) ، اما بدی را نیکی کردن ( در مقابل بدی خوبی کردن ) کار خواجه‏
عبد الله انصاری است.
به عبارتی :
وی معتقد است : دو نوع رفتار اول یعنی بدی را بدی کردن ونیکی را نیکی کردن هردو رفتاری است که حیوانات هم در مقابل همدیگر انجام می دهند. رفتار نوع اول که جای خود دارد اما رفتار نوع دوم یعنی: نیکویی در مقابل نیکویی، گویا رفتاری است انسانی ودر عرف عام منشی است پسندیده وحتی در قرآن مقدس به نحوی به آن فرمان داده شده ایم (هل جزاءالاحسان الاالاحسان)اما این رفتار را هم پیرهرات حیوانی می داند.ومعتقد است حیوانات و جنبه حیوانی انسان هم این قدر شرافت دارد که نیکی را به نیکویی پاسخ دهد. او در فراز آخربا این خصیصه انسان را می ستاید که : بدی را به نیکویی پاسخ دهد ودر مقابل بدی خوبی کند. به عبارتی : در پاسخ به کنشهای انسانها واکنشی انسانی از خود نشان دهد وبا جنبه انسانی خود با دیگران برخورد نماید حسینی   skhosaini@gmail.com   

آقایان جذب چه خانمهایی می‌شوند؟

مردها واقعا به دنبال چه چیز هستند؟

ادامه مطلب ...