عبادت وبندگی خداوند و الگوپذیری از پیشوایان دینی

بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان گرامی !
سلام  وو قتتان بخیر!
سخن امروز ما در خصوص عبادت وبندگی خداوند و الگوپذیری از پیشوایان دینی در این خصوص است 
همراهان ارجمند !
عبادت وبندگی حق اوج کمال آدمی است ذلت و خاکساری در برابر خداوند و پیشانی مذلت در مقابل پروردگار نهایت افتخار و عظمت انسان است 
در مسیر بندگی و عبادت خداوند باید از پیشوایان دینی ، پیامبر عظیم الشأن اسلام و امامان  پاک خود الگو بگیریم باید به آنها اقتدا کنیم به آنها تأسی نماییم هم در کیفیت وچگونگی عبادت وهم در اصل واساس عبادت آن بزرگواران را مقتدای خود قرار دهیم در این برنامه قسمتهایی از فضایل عبادی اماما بزرگوارمان امام علی بن موسی الرضا ار خدمت شما عرض می کنیم
 بله دوستان!
یکی از برجسته‏ترین فضایل امام رضا (ع) سر سپردگی وی به خداوند تبارک و تعالی و تمایلش به او بود. این فضیلت را می‏توان به وضوح در اعمال عبادی او که بر پایه‏ی خوف الهی و دینداری قرار دارد، در بخش مهمی از زندگی روحانیش مشاهده نمود. یکی از اصحاب آن حضرت می‏گوید: هنگامی که او را می‏دیدم، این کلام خدای متعال را متذکر شدم که می‏فرماید: (کانوا قلیلا من اللیل ما یهجعون) [ذاریات 17]  (آنان همواره پاسی از شب را بیشتر نمی‏خوابند). 

در پرتو توجه به چنین برداشتی از مفهوم عبادت در نظر امام است که می‏توان برای خواندن هزار رکعت نماز در شبانه روز، سجده‏های طولانی پس از نماز صبح، روزه‏های مکرر، شب زنده‏داری‏های پر رمز و راز و همدمی همیشگی با قرآن تفسیری شایسته یافت. یا به درک حقیقت این سخن نایل آمد که کسی درباره‏ی آن حضرت می‏گوید: 
«به خدا سوگند مردی ندیدم که بیش از او از خدا پروا کند، بیش از او در همه‏ی اوقات به یاد خدا باشد و بیش از او از خدا بترسد. [بحارالانوارج49ص 93] »
 گوینده‏ی این سخن نه کسی از شاگردان او، بلکه فرستاده‏ی دستگاه خلافت رجاء بن ابی‏ضحاک است.

آن بزرگوار با مردم کم سخن می‏گفت و گفتار و پاسخ و مثال‏هایی که در ضمن گفتارش می‏آورد، نشأت گرفته از قرآن مجید بود زیرا که با قرآن همدم بود. آن حضرت در سه روز، یک بار تمام قرآن را تلاوت می‏کرد و می‏فرمود: اگر خواسته باشم که در کمتر از سه روز، قرآن را ختم کنم، می‏توانم ولی هرگز به هیچ آیه‏ای مرور نکردم مگر این که در معنی آن اندیشیدیم و درباره‏ی این که آن آیه در چه موضوع و در چه وقت نازل شده فکر کردم، و بدین سبب است که آن را در سه روز ختم می‏کنم.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد