شاگردان سرآمد وبا استعداد چون اغلب از خلاقیت واستعداد وابتکار زیادی برخوردارند
اگر سطح درس از توانای آنها خیلی پایین باشد ممکن است به خاطر خستگی وکسالت ناشی
ازآن مشکلاتی برای کنترل کلاس به وجود بیاورند این حالت می تواند تهدیدی برای شغل
معلم باشد
کودک با واکنش دوستانه وتشویق کننده معلم حس می کند که تقویت
شده است در نتیجه انگیزشی در او ایجاد می شود تا درباره همین رفتار یعنی بلند کردن
دست را تکرار کند اما اگر به سرعت به او گفته شود که جوابش درست نیست یا حتی بد تر
ازاین ، بی فکر واحمقانه است تحقیر حاصل ازاین تجربه در مقابل همکلاسیها
کافی خواهد بود که دیگر این رفتار یعنی بلند کردن دست را تکرار نکند
یافتن مشکلات مختلف جامعه اسلامی چه مشکلات
معنوی وچه مادی و تحقیق وپژوهش
برای حل آن و ارائه نمودن راهکارهای سازنده وکارگشا امری مطلوب است که
بیشتر از
مراکز تحصیلی وتعلیمی همچون دانشگاهها انتظار می رود
شخصی به نام حارث خدمت امام علی ع
رسید
وعرض کرد نیازی دارم . امام فرمودند : آیا مرا برای برآوردن حاجت
خود
شایسته می دانی؟ عرض کرد : آری ، امام چراغ را خاموش کرد وفرمود : می دانی
چرا فضا
را تاریک کردم ؟ خواستم هرچه در دل داری بگویی واحساس شرمندگی نکنی ، زیرا
از رسول
خدا شنیدم که می فرمود : حوائج مردم یک امانت الهی است ، ان را نباید افشا
کنید
در روایات متعددی اخلاق
نیکو به عنوان یکی از عوامل گشایش در رزق وروزی واخلاق بد به عنوان یکی از عوامل
تنگدستی وفقر معرفی شده است پیامبر اعظم در سفارش خود به صحابی گرانقدرش ابوذر
غفاری به این مطلب اشاره کرده ومی فرماید : ای ابوذر گاهی انسان به دلیل انجام
گناه از روزی خود محروم می شود ...
توصیه اکید اسلام این است که هرمسلمانی همواره باید
دغدغه سایر انسانها را داشته باشد ونسبت به هدایت وارشاد آنها احساس مسئولیت کند
.. به قول سعدی که می گوید :
بنی آدم اعضای یکدیگرند
که درآفرینش زیک گوهرند
چوعضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
دراین بخش همچنین یکی از ثمرات تلخ
مدرنیزم را مفاسد اخلاقی وجنسی ذکر می کند : آمار بالای مفاسد اخلاقی وجنسی
از هم
پاشیدگی نظام خانوادگی تعداد فراوان و رو به رشد جوانان ونو جوانان خیابانی
رانده
شده از کانون خانواده ونظایر آن بیانگر چنین واقعیتی است وحاکی از رنج بی
امانی
است که گریبانگیر غرب شده است
اسلام آن رسالتی است که از نظر طولی همیشه های روزگار را
در نوردیده وار نظر عرضی دور دستهای ملل را به زیر چتر خود کشیده است واز
نظر
ژرفای عمق ، امروز دنیا وآخرت را در برگرفته است نویسنده می افزاید:اسلام
برنامه
ای است برای همه دورانها ونسلها نه محدود به دوره ای معین وزمانی ویژه که
با
پایان یافتن آن کارآمدی این نیز به سرآید
دراین کتاب در پاسخ اخباریون که حجیت عقل رانادیده می نگرند آمده است : قرآن مردم را تشویق به تعقل وتفکر نموده وبر عدم تعقل سرزنش می کند از پیامبر اکرم نقل شده است که از عقل راهنمایی بطلبید تا هدایت شوید وبا آن مخالفت نکنید که پشیمان می شوید وهمچنین از آن حضرت نقل شده که تمام خوبیها به وسیله عقل به دست می اید وکسی که عقل ندارد دین ندارد
در کتاب ، با عنوان مسأله بداء می خوانیم : منظور از بداء در آیات وروایات مبارکه آن است که هرچند خداوند اشیا را به خواست واراده خود آفرید وتا روز قیامت مقدر فرمود بلکه به آن حکم نمود وآن را نوشت ولی با این حال از کار فراغت نیافته بلکه او در مقدرات واحکام گذشته رأی وخواست جدید دارد وبعضی را از صفحه قضا وقدر پاک وبعضی را تثبیت می نماید بعضی را کم وبعضی را زیاد وبعضی را مقدم وبعضی را مقدم وبعضی را مؤخروبعضی ازا آنها را تغییر می دهد ولی هیچ یک از اینها ناشی از جهل سابق وحصول علم جدید نیست بلکه ناشی از علم به حوادث گذشته وآینده به صورت واقعی استولادت امام حسن عسکری ع را به
امام زمان ارواحنا فداه
و تمامی محبین اهل البیت علیهم السلام
تبریک عرض می کنیم
در فصل سوم درباره قبولی ولایتعهدی مأمون از جانب آن امام بزرگوار آمده است : مأمون
به حضرت گفت : من تصمیم گرفته ام خود را از خلافت عزل کنم وخلافت را به شما واگذار
نمایم امام ع فرمود : اگر این مقام از آن توست وخداوند آن را برای تو قرار داده
است نباید آن را به دیگری واگذار کنی واگر
خلافت از آن تونیست باز هم نباید چیزی را که مال تونیست به دیگری واگذار کنی
...سرانجام چون مأمون ازاین که امام مقام خلافت را بپذیرد مأیوس شد گفت : اکنون که
مقام خلافت را نمی پذیرید باید حتما ولایتعهدی مرا قبول کنید تا بعد ازمن زمام امور مسلمین را به دست بگیرید حضرت
فرمود : به خدا قسم پدرم از پدرانش ازامیرالمؤمنین از رسول خدا نقل فرموده است که
من قبل از تو درحالی که به زهر جفا مسموم گشته ام مظلومانه به شهادت می رسم ...درنهایت
مأمون گفت :اگر ولایتعهدی مرا نپذیرید دستور می دهم تو را گردن بزنند... بله
دوستان گرامی! بدینترتیب امام به اجبار مقام ولایتعهدی را با شرایطی می پذیرد که
از جمله آن ، این بود که هیچگونه دخالتی در عزل ونصب ها نداشته باشد
نویسنده درعنوان هفتم کتاب از نامگذاری فرزندان به عبد النبی ومانند آن سخن می گوید وبه شبهات وارده پاسخ می دهد که خلاصه آن این است : یکی از معانی عبد ، غلام ونوکر است وپیروان اهل بیت به خاطرارادت خاصی که به اهل بیت دارند فرزندان خود را غلامان وکنیزان آن بزرگواران می دانندهمانگونه که خداوند در آیه 33 سوره نور از غلامان به عبادکم یاد کرده است در عنوان هشتم به این شبهه پاسخ می دهد که چرا شیعیان در اذان واقامه به ولایت علی ع شهادت می دهند که نویسنده محترم می گویند : شیعیان این فقره را به عنوان جزئی از اذان واقامه ذکر نمی کنند تا بدعت لازم آید بلکه اذان واقامه را بدون آن نیز صحیح می دانند اگر بدعت است حذف کلمه ( حی علی خیر العمل ) از اذان است که در زمان رسول اعظم اسلام جزء آن بوده وامروز حذف شده است همچنین اضافه نمودن (الصلاه خیر من النوم)بدعت است عنوان نهم به شبهه استفاده از مهر در سجده اختصاص دارد که از آن اینگونه پاسخ می دهد : هر فرد با انصافی با مراجعه به متون فقهی وحدیثی شیعه درمی یابد که شیعیان همانند سایر مسلمانان فقط برای خداوند سجده می کنند البته در فقه شیعه شرط صحت نماز این است که پیشانی بر زمین قرار داده شود همانگونه که در صحیح بخاری از قول نبی اعظم اسلام آمده است برای من زمین محل سجده وتیمم قرار داده شده است بنابر این از کسانیکه خود رامسلمان می دانند واینگونه شبهات را مطرح می نمایند انتظار داریم بنا بر فرمایش قرآن مقدس( که در سوره نساء آیه 94 می فرماید به کسی که اظهار صلح واسلام می کند نگویید تو مؤمن نیستی ) به شیعیان نسبت شرک ندهند
ادامه مطلب ...