راه های کسب اعتماد به نفس

قبول مسئولیت:

انسان در صورتی که مسئوولیت و وظیفه ایی را در حد توان خود در زندگی روزمره بپذ یرد قادر خواهد بود قوای فکری ذهنی و توان جسمی خود را بسنجد و بر ضعف های درون و بیرون خود فایق آمد.

آدمی با قبول مسئولیت های گوناگون در سنین مختلف و به ویزه در سنین کم و در دوره ی نوجوانی قادر خواهد بود به تجربه هایی دست یابد که شاید برخی انسان ها درتمام مدت طولانی عمر به آن دست نیا فته اند.

 

2)     آموزش و یادگیری:

 

ما می دانیم با کسب اطلاعات و آگاهی از چگونگی رشد و پیشرفت روحی اجتماعی و جسمانی از طریق آموزش و مطالعه ی کتاب ها و کسب تجربه های گذشتگان می توان مقدمه های پیروزی در امور زندگی را فراهم نمود و کسب اطلاعات آموزش مستمر و یادگیری دائمی را از یاد نبرد.

افلاطون فیلسوف و دانشمند بزرگ همین ارتباط می گوید:

 

جهالت و نادانی ریشه ی همه ی بدبختی هاست. درنتیجه انسان آگاه و انسانی که می خواهد برترباشد و برتربماند باید همیشه به دنبال یادگیری باشد.

 

آموزش و یادگیری در تمام عرصه های زندگی انسان لازم و حیاتی است و انسانی می تواند با گذرزمان توفیق و موفقیت یابد که همواره به فراگیری علوم روز مبادرت ورزد و همواره تشنه ی آموختن باشد.

دانیل یکی از دانشمندان غربی می گوید:

 

اگرانسان خود را ازآنچه هست نتواند به مقام بالاتری برساند موجود ضعیف و ناچیزی است.

 

حکیم ابواقاسم فردوسی می گوید:

 

میاسای زآموختن یک زمان

                                   به دانش میفکن دل اندر گمان

چو گویی که وام خرد تو ختم

                                   همه هر چه بایستم آموختم

یکی نغزبازی کند روزگار

                                  که بنشاندت پیش آموزگار

3)     شجاعت وجسارت:

 

این موضوع بسیار روشنی است انسانی که همواره و دربیشتر فرصت ها در احتیاط نمودن افراط می نماید در بیشتر موارد شکست خواهد خورد چرا که جسارت همراه با تفکر لازم در بیشتر موارد انسان را به کا میابی رهنمون می نماید

البته این بیان صحیحی است که می گویند : احتیاط شرط عقل است اما شجاعت و جسارت نیز در بعضی از امورانسان را به رشد و تعالی سوق می دهد. این که انسان بنشیند و محتاطانه درانتظاررسیدن به ترقی و کامیابی و حل مسائل خود باشد و به طور مرتب در تصمیم گیری های مهم زندگی دچار ترس و وحشت گردد به طور قطع آدمی را به نتیجه ی مطلوب نخواهد رساند و ما را در یک نقطه از زندگی متوقف خواهد کرد.

 

4)     باور خود:

 

انسان به گونه ایی خلق شده است که وقتی نقاط ضعف و قوت خود را بشناسد کمتر دچار دلهره و تردید می شود و با قوا و قدرت بیشتر و موثرتری به مواجهه با مشکل ها می پردازد پس در صورتی که مبادرت به تقویت ضعف ها و کاستی ها ی درون و بیرون نماید به خود باوری و جسارت لازم دست می  یابد باید بپذ یریم که ریشه ی بسیاری از نا کامی ها عدم خودباوری است زیرا با توجه به جوهر ذاتی و ویژگی هایی که در انسان نهفته است اگر آدمی چیزی را بخواهد به طور قطع به آن خواهد رسید.خواستن توانستن است.

هیلر ویلمن اندیشمند غربی در این باره می گوید:

 

طالع و بخت با گنجینه های خود به استقبال کسانی می رود که با اعتماد به نفس وجرات بسیاردر جستجوی حق و حقیقت خویش هستند.

 

شما می توانید اگرباور کنید که می توانید.

 

5)     قوای مواجهه با مشکل ها:

 

نتیجه ی تمام نیروها و انرژی های یاد شده از جمله: کسب آموزش کسب یقین وباور داشتن شجاعت و جسارت لازم و بسیاری از نیروهایی که در درون و برون آدمی نهفته است و می بایست بارور و بالفعل گردد در انسان به کشف نیروی عظیمی منجر می گردد که آدمی را در برخورد با سختی ها و مشکل های زیادی که در پیش رو دارد یاری می رساند و این قوا کسب کردنی است و می باید با تلاش لازم هر آنچه در درون و هر آنچه از برون بدست می آید را ایجاد و از آن در راه رسیدن به موفقیت بهره جست و باید بدانیم آنچه خود بکاریم برداشت خواهیم کرد و کسب این قوا و نتیجه گیری آن تنها در سیطره ی اختیار و میزان تلاش ماست اگر بخواهیم و سعی نماییم به آن می رسیم و اگر نخواهیم و یا کوشش نکنیم به آن دست نخواهیم یافت.

 

منبع : رموز موفقیت در دهه ی اخیر

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد