رابطه سیگار و کفش!!!...؟

بنام خدا
مطلبی که می خواهم خدمت شما عرض کنم ممکن است آنقدر کم اهمیت وپیش پا افتاده به نظرآید که موجب خنده شما شود اما چه کنیم که باید نکته نهفته آن رامتذکر شویم:

آیا تاکنون به مشاغل مختلفی که در جامعه وجود دارد اندیشیده اید ؟ در یک تقسیم بندی می توان این مشاغل را به دو گروه عمده مفید وسودمند و غیر مفید دسته بندی کرد. سودمند مانند : پزشکی ، مهندسی ، نانوایی ، قصابی ، کفاشی! و...البته هرکدام ازاینها نظر به کاربرد بیشتر و مهمتری که در جامعه دارند وبرخی تخصص بالایی را می طلبند به درجه اهمیت آن افزوده می شوند اما وجه مشترک همه، این است که مفید به حال جامعه بوده و هرکدام نیازی از جامعه را بر طرف می کنند اما درمقابل مشاغل دیگری نیز وجود دارند مانند : کنار خیابان نشستن وسیگار فروختن و...آیا تا به حال شغل کسی را که کنار خیابان می نشیند و منتظر است تا کسی بیاید وکفش خود را به او تقدیم کند تا برایش تعمیرنماید با کسی دیگر که او هم کنار خیابان نشسته ومنتظر است تا کسی بیاید وسیگاری ازاو بخرد ، مقایسه کرده اید؟ ساده تر بگویم:تاکنون یک کفاش را با یک سیگار فروش کنار خیابان مقایسه کرده اید ؟ آیا کفاش را به یک دید تقریبا تحقیرآمیزتر از سیگار فروش نگاه نکرده اید؟ در حالیکه کفاش به حال شما و جامعه مفید و سیگار فروش مضراست چون حداقل چند دقیقه سیگار را زودتر به دست مشتریش می رساند وازاین طریق زودتر به آلودگی هوا کمک می کند، زودتر به کوتاهی عمر مشتریش کمک می کند ، و زودتر مقداری از سرمایه یک خانواده وکشور را تلف می کند، درست است که با سیگار فروشیش نفقه اهل وعیالش را تأمین می کند وازاین نظر مفید به حساب می آید اما ازآن طرف نباید به حال جامعه ودیگران زیانمند باشد به عبارتی باید بین استفاده شخصی وعموم سازگاری باشد،اما در عوض کفاش : موجب صرفه جویی شما در مصرف می شود، وهیچگونه زیانی از او به شما نمی رسد که هیچ بلکه سودمندهم هست.
به هرحال مراد این است که باید تأملی روی برخی از مشاغل که به نظر خوار وحقیر می آیند ولی مفید برای جامعه هستند داشته و در دید گذشته خود که متضاد با نگرش فعلی ماست تجدید نظر نماییم نیز به برخی مشاغل دیگر نیز به دید یک شغل نگاه نکنیم. البته کفاش وسیگار فروش از باب مثال بود والا بنده هیچ مشکلی با افرادی که سیگار فروشند ندارم و احتمال می دهم که این طبقه از روی ناچاری به این شغل روی آورده اند و ازآن طرف، رشته دوستی خاصی هم با کفاشان گرامی ندارم وامیدوارم این طبقه نیز ازروی ناچاری به این شغل روی نیاورده باشند....

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد