اهداف مهارتهای زندگی

هدف از آموزش مهارتهای زندگی ارتقاء سازگاری فرد ابتدا با خودش سپس با دیگران و محیطی است که در آن زندگی می کند. این مهارتها به ما می آموزد که در طول زندگی به ویژه در موقعیتهای پر خطر چگونه عاقلانه و صحیح رفتار کنیم.

بخشی از اهداف مهارتهای زندگی عبارتست از:

تقویت اعتماد به نفس

تقویت روحیه ی مشارکت و همکاری

رشد و تقویت عواطف انسانی

ایجاد روحیه ی مقاومت در برابر تبلیغات مسموم

کمک به شناسایی و بیان احساسات

تامین سلامت مهارتهای ارتباطی

ساختن یک شهروند متعادل و مقبول اجتماع

تقویت روحیه ی همزیستی مسالمت آمیز

ارتقاء سازگاری فرد با خودش با دیگران و محیط زندگیش

انواع مهارتهای زندگی

سازمان بهداشت جهانی این مهارتها را با عناوین دهگانه زیر مشخص نموده است که هر یک از این مهارتها رمز بر خورداری و دانشتن تمرین و به کارگیری هر چه بیشتر در زندگی روزمره است.

 

تعریف مهارتهای ده گانه

1- خود آگاهی

هدف: خود آگاهی توانایی شناخت و آگاهی از خصوصیات ، نقاط ضعف و قدرت، خواسته ها ، ترس و انزجار است. رشد خود آگاهی به فرد کمک میکند تا در یابد تحت استرس قرار دارد یانه و این معمولا پیش شرط ضروری روابط اجتماعی و روابط بین فردی موثر و همدلانه است.

2- همدلی

هدف: همدلی یعنی اینکه فرد بتواند زندگی دیگران را حتی زمانی که در آن شرایط قرار ندارد درک کند. همدلی به فرد کمک می کند تا بتواند انسانهای دیگر را حتی وقتی با آنها متفاوت است بپذیرد و به آنها احترام گذارد. همدلی روابط اجتماعی را بهبود می بخشد و به ایجاد رفتارهای حمایت کننده و پذیرنده، نسبت به انسانهای دیگر منجر می شود.

3- ارتباط موثر

هدف: این توانایی به فرد کمک می کند تا بتواند کلامی و غیر کلامی و مناسب با فرهنگ ، جامعه و موقعیت، خود را بیان کند بدین معنی که فرد بتواند نظرها، عقاید، خواسته ها، نیازها و هیجانهای خود را ابراز و به هنگام نیاز بتواند از دیگران در خواست کمک و راهنمایی نماید. مهارت تقاضای کمک و راهنمایی از دیگران، در مواقع ضروری ، از عوامل مهم یک رابطه سالم است.

4- روابط بین فردی

هدف: این توانایی به ایجاد روابط بین فردی مثبت و موثر فرد با انسانهای دیگر کمک می کند. یکی از این موارد، توانایی ایجاد روابط دوستانه است. که در سلامت روانی و اجتماعی نا سالم نقش بسیار مهمی دارد.

5- توانایی مدیریت هیجانها

هدف: این توانایی فرد را قادر می سازد تا هیجان ها را در خود و دیگران تشخیص دهد، نحوه تاثیر هیجان ها بر رفتار را بداند و بتواند واکنش مناسبی به هیجان های مختلف نشان دهد. اگربا حالات هیجانی مثل غم و خشم یا اضطراب درست برخورد نشود این هیجان تاثیر منفی بر سلامت جسمی و روانی خواهد گذاشت و برای سلامت پیامدهای منفی به دنبال خواهند داشت.

6- توانایی مقابله با استرس

هدف: این توانایی شامل شناخت استرس های مختلف زندگی و تاثیر آنها بر فرد است. شناسایی منابع استرس و نحوه تاثیر آن بر انسان ، فرد را قادر می سازد تا با اعمال و موضع گیری های خود فشار و استرس را کاهش دهد.

7- حل مساله

هدف: این توانایی فرد را قادر می سازد تا به طور موثر تری مسائل زندگی را حل نماید. مسائل مهم زندگی چنانچه حل نشده باقی بمانند، استرس روانی ایجاد می کنند که به فشار جسمی منجر می شود

8- تصمیم گیری

هدف: این توانایی به فرد کمک می کند تا به نحو موثرتری در مورد مسائل تصمیم گیری نماید. اگر کودکان و نوجوانان بتوانند فعالانه در مورد اعمالشان تصمیم گیری کنند، جوانب مختلف انتخاب را بررسی و پیامد هر انتخاب را ارزیابی کنند، مسلما در سطوح بالاتر بهداشت روانی قرار خواهند گرفت.

9- تفکر خلاق

هدف: این نوع تفکر ه به مساله و هم به تصمیم گیری های مناسب کمک می کند. با استفاده از این نوع تفکر راه حلهای مختلف مساله و پیامدهای هر یک از آنها بررسی می شوند. این مهارت، فرد را قادر می سازد تا مسائل را از ورای تجارب مستقیم خود را دریابد و حتی زمانی که مشکلی وجود ندارد و تصمیم گیری خاصی مطرح نیست با سازگاری و انعطاف بیشتر به زندگی روزمره بپردازد.

 

10- تفکر انتقادی

هدف: تفکر انتقادی، توانایی تحلیل اطلاعات و تجارب است . آموزش این مهارتها، نوجوانان را قادر می سازد تا در برخورد با ارزش ها، فشار گروه و رسانه های گروهی مقاومت کنند

mehrcc.ir

نظرات 1 + ارسال نظر
سارا جاوید چهارشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 09:40 ق.ظ http://www.hamrahan.blogsky.com

سلسله آموزش براى نسل جوان در داخل کشور کلیک کن و ببین منتطر جوابت هستم
www.4edalat.com
http://www.hamrahan.blogsky.com/
****شکن
http://leetservice.com/
http://ilovebiology.info/
http://www.surfidblock.info/
http://01.kordiblog.com/news/1490/
http://googlenew.blogfa.com/page/f.aspx
http://sup5041.pardisblog.com/ http://www.jasjoo.com/web/?show=norm&ask=%D9%BE%D8%B1%DA%A9%D8%B3%DB%8C

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد