مدیریت زمان (قابل توجه دانشجویان)

در آغاز سخن ...

شکار فرصتها: چه در خوابگاه داخل دانشگاه مستقر هستید یا برای خود خانه ای اجاره کرده اید، فهرست کلاسها را به ترتیب زمانی روزهای نزدیکتر و دیرتر تنظیم کنید. و از زمانهای بین کلاسها برای مطالعه استفاده کنید. بهر حال در فواصل بین کلاسها، در محوطه دانشگاه وقتتان می گذرد پس چرا برای مطالعه از این فرصتها استفاده نکنید؟


مواجهه با واقعیات: (صرفنظر از جزئیات) یک ساعت داخل دانشگاه و دو ساعت خارج از آن وقت تلف می شود. بسته به زمانی که کسب می کنید این برنامه می تواند بسیار متنوع و متغیر باشد. اگر زمان کافی برای مطالعه نیابید، شانس کسب نمرات بالا، کاهش می یابد.

سرگرمی های فکری:

  • در برنامه ام یک هفته را در نظر می گیرم: در طی اولین هفته کلاس،  اولین هفته از دو هفته را مطالعه کنید، و به خاطر مشکلاتی مثل بیماری، مشکلات خانوادگی و غیره که بعدها ممکن است پیش آید، یک هفته ذخیره کنید.
  • زمان مدرسه از 9 صبح تا 5 عصر: (ساعت 9 صبح به دانشکده رسیده و 5 آنجا را ترک کنید.)
  • زمان گرانبهاست و من آن را هدر نخواهم داد: مطالعه را در زمانهای مختلف روز امتحان کنید تا ساعاتی که تمرکزتان حداکثر است را کشف کنید. برای بسیاری دانش آموزان یک ساعت مطالعه در روز معادل یک و نیم ساعت مطالعه در عصر است.
  • من با مشکل ترین حالت شروع می کنم: تکالیف سخت را در اول هر روز انجام دهید (یا حداقل در اول روز شروع کنید) چون هشیارترید و مسایل مهم غیر قابل حل به نظر نخواهد آمد.
  • زمان همچنان می گذرد! از هر لحظه در دسترس استفاده کنید. حتی لحظات در حال رفت و آمد بین خانه و محل کار، انتظار در یک اداره، و وقت های استراحت در کار. فوت و فن هر تکلیفی را می دانید پس به طور کاربردی آن تکلیف را انجام دهید و آن را همراه خود بیاورید مثلاً در قطار بخوانید و یا در وقت استراحت کاری کمی مسایل ریاضی حل کنید و یا زمانی که منتظر اتوبوس هستید یا در محوطه دانشگاه قدم می زنید فلاش کارت های زبانهای خارجی را مطالعه کنید. (فلاش کارت: خلاصه نویسی و یادداشت برداری کلمات و متن در برگه های کوچک). از این فرصتهای کوتاه بسیار می توانید شکار کرده و استفاده کنید.
  • حتی اگر احساس کنم الان مطالعه را دوست ندارم. با خود می گویم من فقط 15 دقیقه مطالعه خواهم کرد. سخت ترین بخش مطالعه شروع آن است. این راهی برای متقاعد کردن خودتان در شروع مطالعه است.
  • من خودم را دروغگو خطاب می کنم. هر وقت گفتم بعداً مطالعه می کنم از خود بپرسید واقعاً هر چند وقت به چند وقت «بعداً» مطالعه کردید (بزودی وقتی به خانه رسیدم، یا در جمعه، ...)

خرد کردن تکالیف

  • کارهای بزرگ را به کارهای معین کوچک تکه تکه کنید. به خود نگویید که می نشینم و 10 صفحه تکلیف انجام می دهم، بلکه بگویید 3 عنوان را می یابم و آنها را می خوانم. تکلیف های بلند خواندنی را به قطعات کوچکتر تبدیل کنید.
  • خواندنی هاتان را 24 ساعت بعد دوباره مرور کنید. این کار 10 دقیقه وقت می برد و بازدهی آن را زمانی که پیرامون آن مطلب امتحان دارید در می یابید.
  • فاصله در بین مطالعه را فراموش نکنید. بسیاری دانش آموزان دوست دارند یک ساعت مطالعه کنند و 5 یا 10 دقیقه استراحت کنند. این برنامه بسته به موضوعی که می خوانید و اینکه چقدر آمادگی یادگیری دارید، می تواند متنوع باشد.
  • اجازه ندهید مطالعه شما را گیج و سرگردان کند. در میان کارهایی که می توانید در زمان استراحت انجام دهید، خوردن یک خوراکی کار صحیحی است اما نگاه کردن تلویزیون یا چک کردن ایمیل به راحتی منجر به 2 ساعت زمان استراحت می شود. چت کردن هم که یکی از کارهای بسیار زمان بر هستند مواظب باشید به این کار معتاد نشوید، چون موفقیت شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
  • اگر کتاب سنگین است. در حالی که استراحت می کنید یا به مکانهای تفریحی می روید، اجباراً موضوعاتی از کتاب را بکنید، با پانچ، سوراخ دار کرده و جلد کنید کل کتاب را در پوشه یا زون کن بزرگی در منزل نگهداری کنید. زمانی که به تفریح می روید موضوع مورد مطالعه را در کوله پشتی در قالب یک جلد کوچک حمل کنید. بنابراین راهی برای اینکه یک کتاب سنگین را بخوانید پیدا کردید.

رئیس خودتان باشید: کارها را برنامه ریزی کنید.

  • تقویم برنامه ترم خود را بالای میز یا هر جای دیگر بزنید. این تقویم باید شامل امتحانات و مقالات باشد اما تکالیف درسی را ننویسید چون نیاز به دید بزرگتری در راستای حرکت رو به جلوی خود در نقشه دارید.
  • رئیستان نمی گوید «کارهایی که گاهگاهی انجام می دادید را امتحان کنید.» بلکه می گوید چه کاری و در چه وقت انجام دهید. آن کار را همراه تکلیفتان انجام دهید.
  • عادت درس خواندن را در ساعات مخصوصی از روز ایجاد کنید. این عادت شما را از خوره فکری اینکه آیا بایستی الان درس بخوانم یا نه (و در نتیجه عذاب وجدان در زمانی که درس نمی خوانید) را حفظ می کند.
  • سعی کنید یک هفته طبق برنامه ریزی حرکت کنید. زمانهای ثابت مثل زمان کلاس ها را یادداشت کنید و مرتباً از روی ساعت کار کنید. سپس این برنامه را تکثیر کنید که برای هر هفته از ترم کپی داشته باشید. سرانجام هر جمعه شب (یا هر زمان دیگر)، تکالیف ویژه را به برنامه هفتگی انتقال دهید.
  • سعی کنید لیست را انجام دهید. اگر شخص انعطاف پذیری هستید از یک برنامه روزانه یا هفتگی برای انجام لیست استفاده کنید. هر جمعه شب لیستی از تکالیف و خواندنی های هفته بعد را تهیه کنید. هر بعدازظهر لیستی از آنچه فردا خواهید داد را بنویسید. (ممکن است بخواهید لیست روزانه را به دیوار بزنید یا در برنامه ساعتهای زنگ دار آن را نصب کنید.
  • جداگانه لیستی از تکالیف مدرسه یا کارهایی که انجام آنها در الویت است را تهیه کنید. اگر برآورد می کنید صرف زمان «خرید یک لباس جدید» با صرف زمان «23 تا 56 صفحه درس خواندن» فکر کنید کدام را اول انجام دهید؟ اگر بخواهید تمام کارهای روزمره تان را قبل شروع مطالعه انجام دهید، ساعت 10 شب می شود و شما هنوز لای کتاب را باز نکرده اید.

شما یک ماشین نیستید.

  • 7 تا 9 ساعت در شبانه روز بخوابید. این نکته ای است که کمتر توجه می شود محققان دریافته اند که توانایی انجام کارهایی که در بالا ذکر شد را ندارید اگر به اندازه کافی نخوابید. تغذیه صحیح داشته باشید و ورزش کنید البته ورزش مهیج نکنید بلکه کمی نرمش و ورزش سبک به مطالعه سالم، شاد و هوشیاری بیشتر کمک می کند.
  • برنامه ریزی کنید که در هر آخر هفته بازی  کنید. خود را از بازی و تفریح برای مدت طولانی محروم نکنید چون ممکن است در مسیر اشتباهی بیفتید.
  • به خاطر داشته باشید برنامه شما روی سنگ حک نشده است. در مواقعی نیاز به انعطاف پذیری دارید.

براساس اهمیت الویت بندی کنید.

  • تنها 24 ساعت در شبانه روز زمان دارید و همه کار را در این زمان نمی توانید انجام دهید. از کارهای فراوان خود مثل شرکت در بسیاری فعالیت ها بکاهید.
  • اولویت بندی کارها: چه کاری بیشترین اهمیت را برایتان دارد؟ اگر مدرسه بیشترین اهمیت را برایتان دارد از کارهای فرعی دیگر در زندگی بزنید.
  • همه چیز را نمی توانید یادبگیرید. آنچه بیشترین اهمیت در کتاب یا سخنرانی شما دارد را مشخص کنید ممکن است از لحاظ زمانی اشتباه کنید اما اگر سعی کنید همه چیز را یاد بگیرید، هیچ مطلبی را عمقی فرا نمی گیرید. و فراگیری نکات تستی را از دست می دهید.


    yadbegir.com
    http://www.hosaini.blogfa.com/8812.aspx
نظرات 2 + ارسال نظر
مهدی مهدوی یکشنبه 30 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 08:02 ق.ظ http://antemortem.persianblog.ir/

چشم بگشا...بیدار شو...دو قدم مانده به مرگ...

حسین یکشنبه 30 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 11:42 ق.ظ http://www.akslar.com

سلام دوست عزیز وبلاگتون بسیار زیباست.اگه میشه به سایت من هم سر بزنید.ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد