معرفی کتاب(دین وبرنامه ریزی درسی)

تعیین هدف ، اساسی ترین اقدام ونخستین گام دربرنامه ریزی است . اگر این نخستین گام به درستی برداشته شود ، اقدامات بعدی به مقدار زیادی وضع مطلوب تری خواهند داشت .با توجه به این قاعده، اهداف تربیت دینی باید طراحی شود ومبنای عمل قرار گیرد ..دراین راستا می توان هدفهای زیر را مورد تأمل قرار داد :

1- زمینه سازی برای رشد همه جانبه فرد

2- تقویت ارتباط فرد با جهان هستی
 
دراین فصل با عنوان پیشنهادهای کاربردی چند پیشنهاد مطرح می نماید که از جمله آنها : نیاز سنجی دقیق در عرصه تربیت دینی ، ایجاد ارتباط بین نیازها واهداف ، تناسب اهداف با علایق وتوان متعلمین در گروههای سنی گوناگون ، تلاش برای تربیت معلمان با صلاحیت ومتدین که وجود شان الگوی اثر بخش در تربیت دینی متعلمین باشد و....است


یار مهربان 31

نویسنده: سید کبیرحسینی

تهیه: آقای مقدس زاده

پخش:  آذر 1389

.........

بنام خدای مهربان!  وبا سلام خدمت شما یاران ودوستان گرامی برنامه کتاب یار مهربان ! بازهم مهمان حضور گرم شما دوستان گرامی
هستیم با معرفی یار مهربانی دیگه که امیدواریم آن را بپسندید و برای خواندن  و  گلگشت در باغستان آن از خود رغبت نشان دهید واز میوه ها وثمرات مفید آن بهره مند شوید
موزیک
دوستان گرامی!
نام کتاب امروز دین وبرنامه ریزی درسی است وآقای دکتر حسن ملکی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی آن را تدوین نموده است این کتاب در یک مقدمه وشش فصل تدوین یافته وانجمن اولیا ومربیان آن را به دست نشر سپرده است چاپ اول این کتاب در سال 1382 انجام شده است این کتاب داری 160 صفحه است
موزیک
همراهان گرامی!

ناشر در صفحه آغازین کتاب سخنانی دارد وی می نویسد : نوشتن کتاب تحلیلی در مورد دین وبرنامه درسی در شرائط فعلی ، یکی از امور مهم ، ضروری وتأثیر گذاراست . یقینا دین به عنوان برنامه زندگی ، در مسائل مختلف زندگی موضع وبرنامه دارد وبدون توجه به این ویژگی دین ، نمی توان شرایط مناسب برای رشد همه جانبه آدمی را فراهم ساخت . اصولا هرآنچه به انسان وحیات او مربوط می شود ، از قلمرو دین خارج نیست وبرمبنای آموزه های وحی می توان درباره  آن ، اصول وروش هایی را تعیین وارائه کرد...تعیین نقاط ارتباط بین دین وعلم برنامه درسی، کار ظریفی است که دراین کتاب انجام یافته است
موزیک
دوستان ارجمند!
فصل اول به مبانی اعتقادی برنامه ریزی درسی اختصاص دارد ودرآن خدا محوری ورشد همه جانبه ، از مفهوم وماهیت برنامه درسی دانسته شده است  هماهنگی با هستی ، ارزش مدار بودن  واقع بینی  ازمواردی است که دراین فصل گنجانده شده است دراین فصل تأکید برآن است که برنامه درسی مسأله محور باشد
دراین خصوص درکتاب آمده است : مراد از مسأله محوربودن آن است که بعضی وقتها در جامعه موانعی از جنس مسائل اجتماعی بروز وظهور پیدا می کند در راه تربیت راه بندان به وجود می آورد  وجلوی شدن را می گیرد برای مثال اگر مراقبت نکنیم مسأله اعتیاد در جامعه ما بیش از آنچه که هست ، مارا گرفتار خواهد کرد این یک مسأله اجتماعی است
موزیک
یاران برنامه!
 نویسنده در فصل دوم به دین وتلفیق برنامه درسی می پردازه ودر آن درباره مسائلی مانند تعیین اهداف تربیت دینی ، تحلیل هدفها ،انتخاب محتوا ومطالب مفید وخواندنی دیگر صحبت می کنه دراین فصل ، زیر عنوان تعیین اهداف تربیت دینی آمده است : تعیین هدف ، اساسی ترین اقدام ونخستین گام دربرنامه ریزی است . اگر این نخستین گام به درستی برداشته شود ، اقدامات بعدی به مقدار زیادی وضع مطلوب تری خواهند داشت .با توجه به این قاعده، اهداف تربیت دینی باید طراحی شود ومبنای عمل قرار گیرد ..دراین راستا می توان هدفهای زیر را مورد تأمل قرار داد :
1- زمینه سازی برای رشد همه جانبه فرد
2- تقویت ارتباط فرد با جهان هستی
...

موزیک
همراهان گرامی!
در فصل سوم عنوان(مقایسه عقل دینی وعقل مدرن وتأملی در نظریه برنامه درسی)را مورد بررسی قرار می دهد ودرآن درباره اهمیت وماهیت عقل ، هدف تربیت عقل مدرن ، آرمان تربیتی ، نقش معلم  ومطالب مفید وخواندنی دیگر به ارائه مطالب خود می پردازه دراین فصل با عنوان نقش معلم می خوانیم : معلم به دقت ، تفکر دانش آموز را تحت نظر قرار می دهد؛ در مواقع مناسب ، توجه آنان را به کل هستی ومبدأ خلقت جلب می نماید ؛ آگاهی دانش آموزان را به بیرون از کلاس درس وعالم طبیعت سوق می دهد  وبا طرح سؤالاتی ، تخیل آنان را بر می انگیزد . علاوه براین ، معلم می تواند با رفتار علمی خود ارزش ها را در دانش آموزان درونی سازد
موزیک
یاوران گرامی!
در فصل چهارم : درباره برنامه درسی وفرهنگ دینی صحبت می کنه  ودرآن از عوامل مؤلفه های مؤثر در یادگیری ، منابع تعیین هدف ، ماهیت برنامه درسی معارف اسلامی ، رابطه تربیت اسلامی وجامعه ، طراحی اهداف تربیت دینی و ...یاد می نماید نویسنده محترم فصل پنجم را به آسیب شناسی تربیت دینی از منظر برنامه ریزی درسی  اختصاص داده   ودر آن به موضوعاتی مانند : آسیبها در طراحی هدف ، آسیبها در طراحی محتوا ، تناسب نداشتن محتوا با اوضاع وشرایط اجتماعی ف فقدان تعادل بین محتوا وروش ، نداشتن انعطاف پذیری ، آسیبها در روش تربیت ومطالب دیگه اشاره نموده است دراین فصل با عنوان پیشنهادهای کاربردی چند پیشنهاد مطرح می نماید که از جمله آنها : نیاز سنجی دقیق در عرصه تربیت دینی ، ایجاد ارتباط بین نیازها واهداف ، تناسب اهداف با علایق وتوان متعلمین در گروههای سنی گوناگون ، تلاش برای تربیت معلمان با صلاحیت ومتدین که وجود شان الگوی اثر بخش در تربیت دینی متعلمین باشد و....است
در فصل پایانی به نقش متخصصان برنامه ریزی درسی پرداخته ودرآن به مطالبی مانند : فهم درست آرمانها ، فهم درست مسائل ، برداشت درست از واقعیتها ومطالب دیگر پرداخته است  دراین فصل آمده است : در جامعه،مسائلی بروز وظهور می کند که در راه دست یابی به آرمانها مانع به وجود می آورد . فهم درست این مسائل ، شرط اولیه  حل آنهاست گروههای علمی – تخصصی رسالت عظیمی در توجه به مسائل دارند  ... نویسنده برای فهم مسائل چند چیز را لازم می داند که از جمله آنها : باور به آرمانها و داشتن بصیرت علمی است
موزیک
خوب شنوندگان گرامی!
بدین ترتیب این برنامه هم درهمینجا به پایان میرسد امیدواریم  به کتاب امروز یعنی دین وبرنامه ریزی درسی نوشته دکتر حسن ملکی دسترسی پیداکنید و مطالب آن برایتان مفید واقع شود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد