معرفی کتاب (مبدأ ومعاد در مکتب اهل البیت ع)

  دراین کتاب در پاسخ اخباریون که حجیت عقل رانادیده می نگرند آمده است : قرآن مردم را تشویق به تعقل وتفکر نموده وبر عدم تعقل سرزنش می کند از پیامبر اکرم نقل شده است که از عقل راهنمایی بطلبید تا هدایت شوید وبا آن مخالفت نکنید که پشیمان می شوید وهمچنین از آن حضرت نقل شده که تمام خوبیها به وسیله عقل به دست می اید وکسی که عقل ندارد دین ندارد

در کتاب ، با عنوان مسأله بداء می خوانیم : منظور از بداء در آیات وروایات مبارکه آن است که هرچند خداوند اشیا را به خواست واراده خود آفرید وتا روز قیامت مقدر فرمود بلکه به آن حکم نمود وآن را نوشت ولی با این حال از کار فراغت نیافته بلکه او در مقدرات واحکام گذشته رأی وخواست جدید دارد وبعضی را از صفحه قضا وقدر پاک وبعضی را تثبیت می نماید بعضی را کم وبعضی را زیاد وبعضی را مقدم وبعضی را مقدم وبعضی را مؤخروبعضی ازا آنها را تغییر می دهد ولی هیچ یک از اینها ناشی از جهل سابق وحصول علم جدید نیست بلکه ناشی از علم به حوادث گذشته وآینده به صورت واقعی است

یار مهربان 39

نویسنده: سید کبیرحسینی

تهیه: آقای مقدس زاده

پخش: آذر1389

........

بنام خداوند لوح و قلم! یاران مهربان!  یک دنیا محبت به همراه بهترین سلام ها نثار شما خوبان. همسفر شما هستیم با یک یار مهربان دیگر. اگر همراه ما باشید این یار مهربان را خوب خواهید شناخت.

            موزیک

دوستان گرامی!

نام کتاب امروز مبدأ ومعاد در مکتب اهل البیت ع است که ایت الله میرزا حسنعلی مروارید آن را به رشته تحریر در آورده وآقای ابوالقاسم تجری گلستانی به ترجمه آن پرداخته و مؤسسه انتشارات دارالعلم قم ان را به زیور طبع اراسته ومنتشر ساخته است چاپ اول این کتاب درسال1383 ودر 416صفحه انجام یافته است این کتاب در یک پیشگفتار مترجم ودو عنوان کلی مبدأ در مکتب اهل البیت ومعاد در مکتب اهل البیت تدوین شده است البته هریک ازاین دوعنوان کلی دارای ریز عنوانهاییست که برخی ازآنها را خدمت شما یاران برنامه معرفی خواهیم کرد

موزیک
شنوندگان محترم!
مترجم در پیشگفتار می گوید : در معارف فوق طبیعی مبدأ ومعاد که روش تجربی به کار نمی آید واز طرفی شناخت کامل آن ، شرط سعادت ابدی انسان است ، پس از شناخت اولیه عقلانی راهی جز رجوع به حاملان امین و راستین وحی ، یعنی قرآن وروایات صحیح ومعتبر نیست ، هرچند ممکن است در فهم بعضی از دلایل نقلی بین ناظران اتفاق نظر نباشد ولی در بیشتر موارد آن اتفاق نظر وجود دارد ومقصود صاحب وحی از آن کاملا روشن است ...
موزیک
یاران همراه!
در بخش اول کتاب که درباره مبدأ وخداشناسی درمکتب اهل البیت ع صحبت می شود ، به این ریز عنوانها پرداخته می شود : یاد آوری هایی درباره هستی آفرین ، حجیت ذاتی علم وعقل ،  تشکیک بعضی اخباریون در حجیت عقل ، عقل در احادیث معصومین ، علم حقیقت روشن وروشنگر، نگاهی به اقسام وتعریف علم ...
موزیک
همراهان ارجمند!
دراین کتاب در پاسخ اخباریون که حجیت عقل رانادیده می نگرند آمده است : قرآن مردم را تشویق به تعقل وتفکر نموده وبر عدم تعقل سرزنش می کند از پیامبر اکرم نقل شده است که از عقل راهنمایی بطلبید تا هدایت شوید وبا آن مخالفت نکنید که پشیمان می شوید وهمچنین از آن حضرت نقل شده که تمام خوبیها به وسیله عقل به دست می اید وکسی که عقل ندارد دین ندارد
موزیک
کتابدوستان گرامی!

برخی دیگر از عنوانهای بخش اول اینها هستند : علم در احادیث ، حقیقت عقل ورابطه آن با علم ، نشانه های حکم عقل  ، خود شناسی وخدا شناسی ، بهره عقل از معرفة الله
موزیک
مؤلف در عنوان نشانه های عقل می گوید : راوی از امام صادق پرسید : عقل چیست ؟ فرمود : آنچه خداوند به وسیله آن عبادت شود وبا پیروی آن بهشت بدست آید ...از پیامبر اعظم نقل شده است که عقل بر سه قسم است هرکه همه آن اقسام در اوباشد ، به کمال عقل رسیده است وهرکه در اونباشد عقل ندارد آن سه عبارتند از خوب شناختن خداوند ، خوب اطاعت کردن ازاو وخوب صبر کردن بر انجام فرمان او ...

موزیک
یاران همراه!

برخی دیگر از عناوین بخش اول ازاین قرار است : آفریده ، آفریدگار می خواهد ، ارشاد به هستی آفرین ، هدایت عام وهدایت خاص ، سخنی در تجلی ومکاشفه ، معرفت فطری و جلوه خداوند در دل موسی

دراین قسمت آمده است:از مجموع این روایات استفاده می شود که خداوند بر صفت رحمت تجلی می کند گاهی نیز با صفت قهریه تجلی می کند وبدین سان حالات بنده با تجلیهای متفاوت تفاوت می کند  آنچه ازا امیر المؤمنین روایت شده شاهد بر این مطلب است : (اودلالت کننده بر خودش با دلیل است ورساننده دیگران با معرفت خودش می باشد ) جمله اول اشاره به معرفت به آیات است وجمله دوم اشاره به معرفت بالذات اوست ...شخصی خدمت امیرالمؤمنین رسید وپرسید ایا پروردگارت را دیده ای ؟ حضرت فرمود وای بر تو من پرورردگاری که نبینم عبادت نمی کنم پرسید چگونه اورا دیده ای ؟ فرمود : چشمها اورا در نمی یابد ولی دلها او را با حقایق ایمان می بیند...
موزیک
همراهان عزیز!
درادامه ، این عنوانها در کتاب به چشم می خورند : دلایل نقلی تقدم ارواح بر اجساد ،  تعلق خواست خداوند به عمل بنده ، اثبات حالت بین جبر وتفویض ، مشیت ، اراده قضا وقدر در افعال اختیاری

در کتاب ، با عنوان مسأله بداء می خوانیم : منظور از بداء در آیات وروایات مبارکه آن است که هرچند خداوند اشیا را به خواست واراده خود آفرید وتا روز قیامت مقدر فرمود بلکه به آن حکم نمود وآن را نوشت ولی با این حال از کار فراغت نیافته بلکه او در مقدرات واحکام گذشته رأی وخواست جدید دارد وبعضی را از صفحه قضا وقدر پاک وبعضی را تثبیت می نماید بعضی را کم وبعضی را زیاد وبعضی را مقدم وبعضی را مقدم وبعضی را مؤخروبعضی ازا آنها را تغییر می دهد ولی هیچ یک از اینها ناشی از جهل سابق وحصول علم جدید نیست بلکه ناشی از علم به حوادث گذشته وآینده به صورت واقعی است
موزیک
یاوران همراه!

بخش کلی عنوان دوم : معاد در مکتب اهل البیت ع است ودر آن عناوین مختلفی مانند : دلایل عقلی ونقلی معاد ، معاد روحانی وجسمانی در کلمات بزرگان ، استقلال روح ، رابطه روح با بدن و احوال روح در برزخ
به چشم می خورد
موزیک
خوب دوستان گرامی وکتاب خوانان ارجمند امید واریم کتاب مبدأ ومعاد در مکتب اهل البیت ع نوشته ایت الله میرزا حسنعلی مروارید را تهیه واز مطالب آن کمال بهره را ببرید
خدا حافظی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد