معرفی کتاب ( کنترل کلاس)


شاگردان سرآمد وبا استعداد چون اغلب از خلاقیت واستعداد وابتکار زیادی برخوردارند اگر سطح درس از توانای آنها خیلی پایین باشد ممکن است به خاطر خستگی وکسالت ناشی ازآن مشکلاتی برای کنترل کلاس به وجود بیاورند این حالت می تواند تهدیدی برای شغل معلم باشد

کودک با واکنش دوستانه وتشویق کننده معلم حس می کند که تقویت شده است در نتیجه انگیزشی در او ایجاد می شود تا درباره همین رفتار یعنی بلند کردن دست را تکرار کند اما اگر به سرعت به او گفته شود که جوابش درست نیست یا حتی بد تر ازاین ، بی فکر واحمقانه است  تحقیر حاصل ازاین تجربه در مقابل همکلاسیها کافی خواهد بود که دیگر این رفتار یعنی بلند کردن دست را تکرار نکند 

یار مهربان 43

نویسنده: سید کبیرحسینی

تهیه: مقدس زاده

پخش: آذر 1389

.......
بنام آنکه حّی وجاودان است               یگانه مالک هر دو جهان است

مدیر بی رقیب کاروان است             همیشه سالم ودائم جوان است 
و درود و سلام خدمت شما یاوران برنامه ، شما که در عرصه زندگی خود مدیری توانا در اداره زندگیتان هستین و با اخلاق خوش خود به دیگران درس خوبیها ونیکیها می دهید   
موزیک   
دوستان گرامی !
معلمی وتدریس درکلاس فوت وفنهایی داره که یک معلم باید آنها را یاد داشته باشه تا بتانه در کلاسداری ومدیریت آن  وتدریس فرد موفقی باشه چیزی که زمینه یک تدریس موفق را فراهم میکنه کلاس داری ومدیریت داشتن در اداره کلاس اس کتاب یار مهربان امروز، ماره به این فوت وفنها آشنا می کنه ویک کلاسداری خوب وموفقانه ر به ما یاد میته بله دوستان ارجمند نام کتاب امروز کنترل کلاس است که دیوید فونتانا آن را به رشته تحریر در آورده و ساده حمزه آن را ترجمه کرده و آقای مجید محمدی در ترجمه همکار وی بوده است این کتاب را انتشارات رشد منتشر ساخته و چاپ سوم آن در بهار 1384در 244 صفحه انجام یافته است
موزیک   
همراهان گرامی !
این کتاب در یک مقدمه ودو بخش تدوین شده است
در مقدمه آمده است : این کتاب ملاحظات لازم وانواع فنون وتدابیر ضروری برای کنترل موفق کلاس واهداف استفاده از روانشناسی ، جهت مسائل مربوط به این کنترل را معرفی می کند . ..دراین کتاب سعی کرده ام اصول اولیه راهنمایی در واقعیات کلاس درس وتفکر عملی وسازنده درباب رهیافتهای موجود به مسائل کنترل کلاس را ارائه کنم...
موزیک   
دوستان ارجمند !
نویسنده بخش اول کتاب را به علل مشکلات مربوط به کلاس اختصاص داده و آن را در سه فصل به انجام رسانده است در فصل اول به ماهیت مشکلات مربوط به کنترل کلاس پرداخته وریز عنوانهای را در ان مطرح نموده است مانند : تفاوتهای مربوط به سن در رفتار  ، تفاوتهای مربوط به توانایی در رفتار و تفاوتهای مربوط به جنسیت در رفتار ودر پایان نتیجه گیری نموده است
در فصل دوم این بخش علل مشکلاتی که شاگردان سبب آن می شوند را بررسی کرده است وبه ریز عنوانهایی مانند : مشکلات رفتاری به عنوان راههای اکتسابی جلب توجه ، نارساییهای سازگاری فردی ومشکلات رفتاری ، تأثیرات اجتماعی بر رفتار ، ارزیابی میزان تحمل بزرگسالان و عوامل عاطفی ومشکلات رفتاری پرداخته می شود
موزیک   
یاوران همراه !
دراین فصل با عنوان شاگردانی که مشکلات خاصی به وجود می اورند می خوانیم : شاگردان سرآمد وبا استعداد چون اغلب از خلاقیت واستعداد وابتکار زیادی برخوردارند اگر سطح درس از توانای آنها خیلی پایین باشد ممکن است به خاطر خستگی وکسالت ناشی ازآن مشکلاتی برای کنترل کلاس به وجود بیاورند این حالت می تواند تهدیدی برای شغل معلم باشد
موزیک   
دوستان گرامی !
 در فصل سوم به علل مشکلات مدرسه ومعلمین پرداخته شده است ودر آن به موضوعاتی مانند :تشکیلات مدرسه ومشکلات رفتاری ، روش امتحان گرفتن ومشکلات رفتاری کلاس ، تأثیرامتحانات بر نظام مدرسه و رفتارهای خاص معلم ومشکلات کنترل کلاس   پرداخته است
موزیک   
کتابخوانان گرامی !
نویسنده در بخش دوم درباره هدایت وتغییر رفتارهای دشوار صحبت کرده است ودر فصل اول آن به رهیافتهای رفتاری پرداخته است  
دراین فصل به موضوعاتی چون رهیافت رفتاری برای مشکلات کلاس ، ثبت مشاهدات نکات منفی ومثبت ، شناسایی تقویت کننده ها و بررسی رفتارهای معلم ، تغییر رفتارهای نامطلوب ، پاداشها وتنبیهات و انواع پاداش وتنبیها کلاسی اشاره نموده است  دراین فصل می خوانیم : کودک با واکنش دوستانه وتشویق کننده معلم حس می کند که تقویت شده است در نتیجه انگیزشی در او ایجاد می شود تا درباره همین رفتار یعنی بلند کردن دست را تکرار کند اما اگر به سرعت به او گفته شود که جوابش درست نیست یا حتی بد تر ازاین ، بی فکر واحمقانه است  تحقیر حاصل ازاین تجربه در مقابل همکلاسیها کافی خواهد بود که دیگر این رفتار یعنی بلند کردن دست را تکرار نکند 
موزیک   
کتابدوستان گرامی !
 در فصل دوم آن درباره رهیافتهای شناختی  سخن گفته  ودر آن  موضوعاتی را  مانند : انگیزش ، علاقه واهداف زندگی ، جایگاه کنترل ونظارت خویشتن  به بحث گرفته است
ودر فصل سوم فنون مدیریت را بیان داشته است و در آن به قواعد ساده مدیریت کلاس پرداخته است  که برخی از آنها را خدمت شما یاوران برنامه بیان می کنیم : حضور به موقع ، آمادگی کامل ، تأکید بر همکاری کامل کلاس ، استفاده قاطع ومؤثر از صدا ، هشیاری نسبت به وقایع کلاس ، تجزیه وتحلیل وقایع کلاس ، توجه مناسب معلم به شاگردان ، پرهیز از مقایسه ، نمره دادن سریع ، استفاده خوب از سؤالها ، فراهم آوردن موقعیتهای مناسب برای فعالیتهای تجربی ، سپردن کارهای عملی به شاگردان و چاره جویی برای مشکلات شاگردان
همچنین در این فصل از برنامه ریزی درسی سخن گفته است
موزیک   
دوستان گرامی !
نویسنده در فصل بعدی به رفتارهای معلم وکنترل کلاس پرداخته و فصل پنجم را به ادراکات معلم از خویش وتنظیم امور شخصی اختصاص داده است و سرانجام درپایان کتاب عنوانهایی مانند : مواد آموزشی ، نیازها و واکنشهای کلاس ، همکاران و مدرسه  را برای اندیشه وتأمل وبحث ارائه داده است  
موزیک   
خوب دوستان گرامی با تشکر از توجه شما به این برنامه امیدواریم کتاب کنترل کلاس را نوشته دیوید فونتانا وترجمه ساده حمزه را تهیه واز آن استفاده لازم را ببرید
تا برنامه بعد خدانگهدارتان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد