معرفی کتاب(درآمدی بر آسیب شناسی مطالعه)


بلند خوانی درهنگام مطالعه ، مطالعه کردن درحین راه رفتن ، مطالعه در کنار وسایل صوتی ، خواندن بیش ازحد ، از ساده به مشکل خواندن وخوانده بی وقفه

نویسنده درباره ازساده به مشکل خوانده می نویسد : ازدیگر عوامل آسیب زایی که در مطالعه کودکان ونوجوانان می تواند به آن اشاره کرد ، این است که عده ای از آن ها و قتی که از مدرسه به خانه می ایند درحالی که خسته اند مطالعه را آغاز می کنند وبه علت خستگی اول به سراغ کتابها ودرسهای ساده تر می روند وپس از مطالعه واحساس خستگی بیش تر به کتاب های دشوار تر روی می آورند این امر باعث می شود که درسهای دشواری راکه در بخش های انتهایی مورد مطالعه قرار می دهند کمتر بفهمند

برخی دیگر از آسیبهای مطالعه اینها هستند :   مطالعه طوطی وار ، وجود اضطراب ، وسواس در مطالعه ، ابتلا به افسردگی ،بیش فعالی ، ضعف در یک درس وتأثیر آن بر مطالعه دروس دیگر وخواندن بیش از حد در شب های امتحان

یار مهربان 53

نویسنده: سید کبیرحسینی

تهیه: آقای مقدس زاده

پخش: دی 1389

بنام خداوند بخشنده مهربان                       به رحم و کرامت یم بیکران
سلام خدمت شما یاوران برنامه و کتاب دوستان ارجمند !مهمان محافل سرشار از محبتهای شما هستیم با معرفی یار خاموش ومهربان دیگر لطفا مارا همراهی بفرمایید
موزیک
دوستان گرامی!
مشخصات کتاب امروز ازاین قراراست :
نام : درآمدی بر آسیب شناسی مطالعه
نویسنده : دکتر محسن ایمانی (عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس)
انتشارات انجمن اولیا ومربیان
چاپ اول زمستان 1382
موزیک
همراهان گرامی!
این کتاب در یک مقدمه و32 عنوان ودر 168صفحه تدوین شده است ناشر در آغاز کتاب می گوید : اشنا کردن دانش آموزان ودانشجویان با مطالعه وشیوه مطلوب آن امری حیاتی است که موجب رشد وبالندگی آنان در فرایند تحصیل می گردد فراگیرانی که از مهارت های مناسب مطالعه محرومند با دشواری های زیادی در فراگرد تحصیل مواجه می شوند وبا درد سرهای فراوانی آن را به پایان می برند در حالی که می توانند دچار مشکلات عدیده ای بشوند که از جمله آن ها ابتلا به برخی از اسیبهای واختلالات روانی است . با کسب مهارت های لازم وبهبود بخشیدن به شیوه های مطالعه می توانند ضمن موفقیت در فراگیری از بهداشت روانی مطلوبی هم برخوردار باشند
موزیک
دوستان ارجمند!
نویسنده با عنوان درآمدی بر آسیب شناسی مطالعه وشیوه های برخورد باآن ازاینکه معلمان ومربیان توصیه به مطالعه می نمایند اما شیوه صحیح آن را به متعلمان نمی آموزند انتقاد می کند و به ارائه روشهای خود می پردازد
نویسنده سپس آسیب پذیری های عمده مطالعه را بیان می کند که ما به اندازه وقت برنامه به معرفی ریزعنوانهای آن می پردازیم وبرخی از آن را خدمت بیان می نماییم
موزیک
دوستان گرامی!
بعضی از این ریز عنوانها اینها هستند : بلند خوانی درهنگام مطالعه ، مطالعه کردن درحین راه رفتن ، مطالعه در کنار وسایل صوتی ، خواندن بیش ازحد ، از ساده به مشکل خواندن وخوانده بی وقفه
نویسنده درباره ازساده به مشکل خوانده می نویسد : ازدیگر عوامل آسیب زایی که در مطالعه کودکان ونوجوانان می تواند به آن اشاره کرد ، این است که عده ای از آن هاوقتی که از مدرسه به خانه می ایند درحالی که خسته اند مطالعه را آغاز می کنند وبه علت خستگی اول به سراغ کتابها ودرسهای ساده تر می روند وپس از مطالعه واحساس خستگی بیش تر به کتاب های دشوار تر روی می آورند این امر باعث می شود که درسهای دشواری راکه در بخش های انتهایی مورد مطالعه قرار می دهند کمتر بفهمند
موزیک
یاران برنامه!
برخی دیگر از آسیبهای مطالعه اینها هستند :   مطالعه طوطی وار ، وجود اضطراب ، وسواس در مطالعه ، ابتلا به افسردگی ،بیش فعالی ، ضعف در یک درس وتأثیر آن بر مطالعه دروس دیگر وخواندن بیش از حد در شب های امتحان
نویسنده می گوید: در شب امتحان باید خوب خوابید واز استراحت کافی برخورداربود چرا که بیداری زیاد در شب های امتحان وانجام مطالعه نا به هنگام که معمولا به قصد یادگیری بیش تر وکسب آمادگی بهتر برای امتحان انجام می شود آثار وعوارض منفی به جای می گذارد بیداری زیاد باعث خستگی می شود واز زمان استراحت شبانه نیز می کاهد لذا دانش آموز با خستگی زیاد راهی جلسه امتحان می گردد وچون خسته است از تمر کز کافی برخوردار نیست ازاین رو مطلب به یاد وی نمی آید
موزیک
متعلمان گرامی!
برخی دیگر از آسیبهای مطالعه ، عدم افزایش ساعات مطالعه همراه با افزایش سنوات تحصیلی ، مطالعه درحین خستگی ، بی توجهی به پیش نیازها ، مطالعه منفعل ، بی موقع خواندن ، پیوسته خواندن یک درس ، صرف وقت زیاد برای بخشی از مطالب وکمبود وقت برای مطالب دیگر است
عنوانهای دیگر که مطالعه را دچار آسیب می کند اینها هستند : خواندن ومرور کردن به جای تمرین کردن ، نا امیدی از مطالعه به هنگام برخورد با همصنفیهای موفق ،کند خوانی ، اجبار به مطالعه در موقعیت نا مناسب ، نداشتن سیر منطقی در مطالعه و ازدست دادن علاقه به مطالعه
موزیک
دوستان گرامی!
نویسنده درباره نداشتن سیر منطقی در مطالعه می گوید : مطالعه وقتی دچارآسیب جدی می شود که فرد هدف ومسیر مشخصی را در مطالعه طی نکند وسرگزدانی در مطالعه کردن خود درد سر آفرین است پس باید در مطالعه هدفی را دنبال کرد
نویسنده همچنین از بی توجهی به پیش مطالعه ، موقعیت نامناسب مطالعه ، نداشتن تمرکز ووجود مشغله های فراوان فکری به عنوان آسیب های مطالعه یاد می کند
موزیک
خوب دوستان گرامی! امیدواریم کتاب درآمدی بر آسیب شناسی مطالعه
نوشته دکتر محسن ایمانی را تهیه واز آن استفاده لازم را ببرید
خداحافظی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد