معرفی کتاب(زن ، پرده نشینی یا حضور دراجتماع)

با بررسی قرآن و روایات ، هیچ موردی که حاکی از تفاوت زن ومرد در اصل وجودی آنها باشد نیافتیم بلکه دریافتیم زن ومرد هردو انسانند وبه طور یکسان مورد خطابات خدا ورسول ص قرار دارند ویکسان دربرابر خدا مکلف ومسئولند البته زن ومرد با یکدیگر تفاوتهایی دارند ولی هیچ یک ازاین تفاوتها ارزش انسانی زن را پایین نمی آورد

شریعت اسلام کار زن را درخانه تلاشی برای عالی کردن سطح روابط زناشویی می داند و آن را جهاد مقدس می شمارد سفارشی که به زن می شود تا به امر خانه داری بپردازد ودر برابر آن ثوابی را برای او منظور می دارد ، درست همانند سفارشی است که به مرد در امر سرپرستی خانواده شده است بنابراین مسئولیت زن به عنوان همسر ومادر نمی تواند مانع تکامل ورشد او شود واورا از سیر پویا در مسیر مستقیم الهی باز دارد به همین سبب است که زن می تواند به تناسب استعداد وتوانایی خود به شغلی اشتغال ورزد وبه این شرط که آداب اسلامی را رعایت کند وبه ارزشهای اخلاقی پایبند باشد واین فعالیت مانع حق شوهر نشود

کتاب یار مهربان 64

نویسنده: سید کبیرحسینی

تهیه: مقدس زاده

پخش: دیماه  1389

.......

ای نام تو بهترین سرآغاز           بی نام تو نامه کی کنم باز
ای مهربان ترین مهربانان بانام توآغاز می کنیم وازتو مدد می جوییم چراکه  در زندگی همیشه بهترین یار و همسفر مایی، با نام تو آغاز می کنیم و به تو توکل می کنیم.  
یاران صمیمی وکتاب دوستان گرامی! سلامهای گرم مارا دراین روزهای سرد زمستانی پذیرا باشید نخستین تحفه ما به شما دوستان همراه صمیمانه ترین و تازه ترین سلام ها و درود هاست و بهترین آرزوی ما آرزوی سلامتی و تندرستی تان. با یار مهربان دیگری مهمان صمیمیت های شما یاران مهربان هستیم و با کتاب دیگری آشنا می شویم.

موزیک
دوستان ارجمند!

نام این کتاب زن ، پرده نشینی یا حضور دراجتماع است و خانم دکتر سهیلا جلالی کندری آن را به رشته تحریر درآورده است این کتاب به همت دانشگاه الزهراء در سال 1383 به چاپ رسیده و در یک مقدمه و 5 فصل ودر356صفحه تدوین شده است
موزیک
دوستان گرامی!
درمقدمه کتاب آمده است : لازم است گفته شود ما دراین مجموعه قصد نداریم تحت تأثیر جو سازی غربیها زن را همچون مردان وهمپای او بدانیم بلکه در صددیم نصوص اصلی دین را بررسی کنیم ونظر اسلام را درباره مشارکت اجتماعی زنان وحیطه آن از درون این نصوص دریابیم مؤلف در فصل اول مشارکت زنان را اصلی عقلایی می داند ودر پایان این فصل می گوید : براساس آنچه تاکنون آوردیم ، می گوییم که منع زنان از پرورش استعدادها وبه کمال رساندن خویش ،که جز درسایه شرکت وفعالیت درجامعه انسانی ممکن نیست عین ظلم وبنا به حکم عقل قبیح و مذموم است این ظلم تنها در حق زنان نیست بلکه ظلم به جامعه نیز هست که از بهره گیری نیروی نیمی از افراد انسانی محروم می شود افرادی که می توانند علاوه بر تکامل خود ، در سیر صعودی وبه تکامل رساندن اجتماع انسانی نیز مؤثر باشند بنابراین از نظر شرع شرکت زنان در فعالیتهای اجتماعی بلا اشکال است
موزیک
همراهان گرامی!
فصل دوم به عنوان (مبانی مشارکت ازدیدگاه قرآن وحدیث )اختصاص داده شده ونویسنده اینگونه به نتیجه گیری پرداخته است : با بررسی قرآن و روایات ، هیچ موردی که حاکی از تفاوت زن ومرد در اصل وجودی آنها باشد نیافتیم بلکه دریافتیم زن ومرد هردو انسانند وبه طور یکسان مورد خطابات خدا ورسول ص قرار دارند ویکسان دربرابر خدا مکلف ومسئولند البته زن ومرد با یکدیگر تفاوتهایی دارند ولی هیچ یک ازاین تفاوتها ارزش انسانی زن را پایین نمی آورد
موزیک
دوستان ارجمند!
فصل سوم به شواهد مشارکت اجتماعی زنان اختصاص یافته است دراین فصل از حضور زنان در صحنه های سیاسی ، نظامی ، حضور اجتماعی ، حضور علمی وفرهنگی و اشتغال یاد کرده است نویسنده دراین فصل از حضرت زینب س یاد می کند و می گوید : نقش حضرت زینب س در رساندن پیام عاشورا وحمایت از ولایت بر کسی پوشیده نیست هم او بود که در برابر یزید ایستاد واز حقانیت حسین ع دفاع کرد
موزیک
یاوران همراه!
نویسنده در فصل چهارم درباره قیود مشارکت اجتماعی زنان صحبت می کند ودر پایان به این نتیجه می رسد که : حقوق شوهر به حق استمتاع محدود است وفعالیت زن در داخل منزل از سر اخلاص وایثار ونشان مفهوم مودت و رحمت به شوهر وتقرب به خداست به همین سبب شریعت اسلام کار زن را درخانه تلاشی برای عالی کردن سطح روابط زناشویی می داند و آن را جهاد مقدس می شمارد سفارشی که به زن می شود تا به امر خانه داری بپردازد ودر برابر آن ثوابی را برای او منظور می دارد ، درست همانند سفارشی است که به مرد در امر سرپرستی خانواده شده است بنابراین مسئولیت زن به عنوان همسر ومادر نمی تواند مانع تکامل ورشد او شود واورا از سیر پویا در مسیر مستقیم الهی باز دارد به همین سبب است که زن می تواند به تناسب استعداد وتوانایی خود به شغلی اشتغال ورزد وبه این شرط که آداب اسلامی را رعایت کند وبه ارزشهای اخلاقی پایبند باشد واین فعالیت مانع حق شوهر نشود
موزیک
دوستان کتابخوان!
در فصل پنجم به نقد وبررسی شبهات پرداخته ودر آن ، شبهاتی مانند :  زن وریاست دولت ، قضاوت  ومرجعیت را آورده وازآنها پاسخ داده است ودر یک جمع بندی درخصوص ریاست دولت برای زنان به این نتیجه می رسد که چنانکه زنی توانایی وشایستگی لازم برای احراز این منصب را داشته باشد می تواند همچون مردان این وظیفه را انجام دهد درپایان فصل به این نتیجه می رسد که دلیل معتبری از قرآن ، سنت واجماع وعقل وجود ندارد که بوسیله آن بتوان زنان را از تصدی این مناسب منع کرد در مورد مقام مرجعیت نیز که مهمترین مقام دینی است دیدیم که زنان از تصدی این مسئولیت منع نشده اند
موزیک
خوب دوستان ارجمند امید که از کتاب امروز یعنی زن ، پرده نشینی یا حضور دراجتماع نوشته خانم دکتر سهیلا جلالی کندری کمال استفاده را بنمایید
خداحافظی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد